torsdag 8 december 2011

Recension av Absinthe Valkyria

Jag har nu fått möjlighet att prova Valkyria, Sveriges absint(he). Inte en dag för tidigt. Så vad tycker jag då, jag novis på denna ädla dryck och dess smaker? För att svara på det väljer jag i alla enkelhet att citera mig själv och det jag skrivit på tillverkarens Facebooksida:

"Jag är definitivt ingen expert men... ändå... Jag provar nu mitt första glas (och jag ska definitivt försöka hålla mig till endast ett glas denna onsdag kväll) och betyget från min sida blir [...] helt klart godkänt. Fin grön färg till att börja med. När man spär med isvatten bildas en distinkt louche som virvlar i fina moln en bra stund (jag häller sakta med karaff/bringare) och färgen blir åt det gröna hållet istället för helt mjölkvit eller gulgrå. Först provade jag 1 del Valkyria mot ca 3 delar vatten men upplevde faktiskt smaken lite väl söt, så socker behövs sannerligen inte - inte för min del i alla fall. Sedan spädde jag med en del vatten till. Fortfarande ganska söt men nu betydligt mera 'balanserad'. En del vatten till (alltså 1:5) blev dock något (!) blaskigare och därför vågar jag mig på att rekommendera 1:4 eller kanske 1:4 1/2.

Valkyria är definitivt ingen anisbomb a la Ouzo utan erbjuder en hel palett av smaker som jag faktiskt inte kan urskilja helt och hållet. Det krävs nog en betydligt mera 'tränad' gom tror jag och därför ser jag verkligen fram emot Markus Hartsmars omdöme. [Markus Hartsmar driver sajten absinthe.se som snart lanseras i en ny version.] Men det jag tycker mig kunna urskilja är en både mild och behaglig ton av anis, väl återhållen dock vilket passar mig utmärkt. Malört finns definitivt där men utan att drinken blir sträv på minsta vis. (Ytterligare ett skäl att skippa socker.) Vad det gäller fänkål låter jag vara osagt, men jag undrar om d
et kanske därifrån 'sötman' kommer? Eller så kommer den sig av övriga och förmodligen 'hemliga' örter?

Valkyria är kanske (!) inte helt och hållet alpfräsch (alpine fresh). Jag tycker den är ganska 'varm' i smaken. Men med det sagt vill jag dock inte påstå att den inte kommer att funka en varm sommareftermiddag på balkongen eller altanen! Det är bara det att jag tycker den passar minst lika bra i värmen inomhus en ruggig vinterblaskdag som denna!"


Edit:
Provsmakning pågår... mmmmmmm...





Edit 2:
Idag (fredag 9/12) uppdaterade jag recensionen på tillverkarens Facebook lite grann, och här är vad jag skrev:

"Hmm. Kan det kanske bero på att mina smaklökar inte är inställda på riktigt samma frekvens varje dag?

Idag tycker jag mig i alla fall ana mindre sötma och en aning mer smak av anis, dock utan att anissmaken tar över eller är för dominant på något vis, precis som jag skrev tidigare.

Betyget (helt klart godkänt - utan tvekan alltså) kvarstår i vilket fall som helst."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar