fredag 7 maj 2010

Absint-stinn midsommar?

Inför midsommar blir det en aning kämpigt rent ekonomiskt för mig (som den relativt fattiga stackare jag är), men det krävs ju (nåja) ändå lite förnämliga drycker och därför planerar jag att inhandla följande:


1 st riktig findricka, Absinthe Duplais Balance, 1 liter 60%
(Plenty - så det inte behöver bli tomt i glasen.)
Recensioner här, här och här.


1 st budgetvariant, Emile Coulin, 70 cl 55 %*
(Ska vara rätt hyfsad ändå enligt recensioner, och är således och framför allt intressant att testa och jämföra med andra märken.)
Recension här och här.




Och så två glas och två skedar (eftersom det är kul att börja samla på, om och när ekonomin så tillåter.)







Varför köpa allt detta (?) på en gång då?
Jo, frakten blir densamma oavsett om man beställer en souvenirflaska, en 20 cl pyttebutelj billigsprit eller upp till 5 kg kvalitetssprit, och den gränsen bör ju ovanstående klara sig under. 1 l finsprit och 70 cl "budgetdricka" kan nog klara midsommarhelgen då jag kallt räknar med att det finns en del som gärna vill prova, som får mersmak och som sen gärna är med om att förtära godsakerna! ;) Vidare så äger jag ett glas och en absintsked sen tidigare (se bilderna i ett av mina tidigare inlägg) och i och med den här beställningen kommer jag självklart att behålla en uppsättning och "skänka" bort den andra, dubletten i den här beställningen alltså, till en bidragande medfinansiär, och en sådan lär nog behövas.

Varning!
Absint (edit: som jag härmed konsekvent kommer att skriva även om den äkta varianten eftersom jag uttrycker mig på svenska /edit) är normalt en ganska potent rusdryck. Skulle jag försöka mig på att hälla i mig endast en av flaskorna ovan själv under en kväll så skulle jag nog hamna på sjukhusets intensivvårdsavdelning med både andningsstillestånd och hjärnstopp. Detta vill jag ju helst undvika och därför blir det nog till att dela med sig som jag skrev ovan. Absint bör drickas i måttliga mängder! Dessutom bör nog t ex ungdomar med dålig självinsikt och självkontroll hållas på armlängds avstånd.



*) Denna Emile Coulin kan nog jämföras med Père Kermann's Absinthe, som tydligen ändå är producerad i Frankrike och namnet till trots inte har mycket med absinthe att göra. Fast vad jag vet kan Emile Coulin (min budgetvariant ovan) endast jämföras Père Kermann's då det gäller priset. Duplais Balance, som är en riktigt fin absint, beställer man i 50 cl för ca 100-lappen mindre från Tyskland än vad Père Kermann's kostar via den vanliga hederliga kanalen, om man nu inte räknar med frakten. Père Kermann's (Systembolagets budgetvariant alltså) anses av kännare vara rena syntetiska rävgiftet, antagligen helt jämförbar med lite mint- och lakritssmaksatt aceton! Därför anser jag att man inte kan ha vårt kära svenska Systembolag till mycket då det handlar om absint. Andra drycker är de nog hur bra som helst på, men när det handlar om just absint så blir det till att vända sina blickar annorstädes. Läs förresten gärna en kul beskrivning av Père Kermann's på Lilla Blå Bloggens Absintheskola (del 5), eller recensioner här och här.



Det är alltså denna absint, Père Kermann's, som följande råd utfärdas om:
Undvik, undvik... Undvik!!
Ändå är det den enda så kallade absinthen som lagerhålls av Systembolaget och som säljs i vissa butiker. Alla andra sorter är beställningsvaror.

Fast det skulle faktiskt vara intressant att prova den i alla fall, för jämförelses skull och bara man slapp betala, vare sig ekonomiskt eller med välbefinnandet som insats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar