söndag 5 juli 2009

Äntligen såg jag Nine Inch Nails live...

.. på Arvikafestivalen natten mellan torsdag och fredag den 2-3 juli 2009, och det var en helt magisk upplevelse. Efter att ha missat dem flera gånger om var det nu verkligen dags eftersom detta, enligt Trent Reznor själv, sannolikt är bandets sista turné - kanske 4-ever!?

Dessvärre (eller kanske egentligen dessbättre) blev det här min första festival någonsin utan ens en öl. Jag åkte nämligen dit med min brorson Jesper (age 12) och eftersom jag både hade ansvar för honom och vi behövde ta oss hem på natten så kunde jag uppleva NIИ med alla sinnen i ogrumlat skick, och det är något som jag inte ångrar på något vis.

Trent Reznor (och bandet) genomförde konserten med många av mina favoritlåtar; stenhårda industrirockrökare som 1 000 000, Burn, Wish och Gave Up blandat med några lugnare låtar, som Non-Entity, The Fragile och Hurt, vilka gjorde att man kunde hämta andan ibland. Det var dock mot slutet, med låtar som Survivalism, The Hand That Feeds och Head Like a Hole som jag nästan trodde att jag kommit till en annan, och mycket bättre, planet. Det kändes som den ultimata rockkonserten vad gäller intensitet och energi, och publiken (inklusive undertecknad) var helt och hållet med på noterna (se videoklipp nr 1 nedan)! De enda låtar som jag nu, för tillfället, kan komma på att jag saknade är Starfuckers Inc., Only och (självklart) Closer.. Men va' fanken! Man kan ju inte få allt här i världen..

Mot slutet fick även den melankoliska pärlan Hurt publiken att gå igång i värsta Allsång på Skansen-stil (se video nr 2 nedan), dock med det stora undantaget att Hurt sannerligen är en skitbra låt att liksom sjunga "allsång" till.

Att leva utan nya Nine Inch Nails-låtar och framtida konserter kommer nog att kännas en smula deprimerande emellanåt. Men nu fick jag i alla fall bevista deras spelning i Arvika efter många och långa "svåra" år som ett troget NIИ-fan, och man har ju alltid det som bandet redan har gjort att falla tillbaka på i stunder när man känner att man liksom står helt ensam mot en svår, grym och dyster omvärld! Trent Reznor vet hur det känns, och han har givit utlopp för det mesta som jag känner via sin fantastiska musik..

"Now, you know - This is what it feels like!"

Now, I know - This is what NIИ felt like!!

YouTube-video 1: Nine Inch Nails - 1.000.000 Live @ Arvikafestivalen

YouTube-video 2: Nine Inch Nails Hurt at Arvikafestivalen 2009


Wanna see more of my pictures from the Arvika show? Go to my Flickr page here!

Nine Inch Nails officiella hemsida

Forumtråden om Arvikaspelningen på nin.com

/ sEt#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar