måndag 14 april 2014

Civilization goes Sci-Fi








Yupp! Detta är den utannonserade titeln på spelet som fortsätter där Civilization 5 slutar och som ska släppas kommande höst (2014).

För alla som har spelat Sid Meier's Civilization (och kanske till och med Sid Meier's Alpha Centauri som kom 1999) tidigare borde nog detta vara en efterlängtad nyhet. Civilization far ut i rymden och i och med detta så baseras spelet inte längre på historia. Nu får spelaren själv avgöra precis hur mänsklighetens framtid på de utomjordiska kolonierna ska se ut. Ingenting är på förhand givet så att säga, mer än att man i spelets inledning väljer en så kallad "faction" (fraktion) och ledare, ungefär som man i t ex Civilization V väljer en civilisation, och därutöver väljer skepp, besättning, last och vilken sorts planet som man helst vill starta en bosättning på. Därefter utforskar man den nya världen och bygger upp en helt ny civilisation med allt vad det kan innebära av svårigheter och utmaningar. Vad jag menar med att ingenting är på förhand givet är att i vanliga Civ-spel så har man hela tiden verklig historia att utgå ifrån. Alla vet ju vad en järnväg är och varför det är bra att bygga en sådan för att ta ett exempel. Ett annat exempel är att de flesta vet att det innebär skillnad mellan att möta Gandhi/Indien, som är en relativt fredlig motståndare, istället för att möta en så kallad civ som militärt sett är betydligt aggresivare (exempelvis Shaka/The Zulus). I Beyond Earth är det nog inte lika lätt att på förhand liksom förmoda hur en annan faction kommer att agera och vem vet vilka fysiska kommunikationer som kan vara lämpliga att bygga, låt oss säga år 2283.

Av allt att döma så kommer man att spela som en ensam civilisation (eller Faction) ett tag i början. Men så småningom kommer andra fraktioner från jorden som man antingen kan samarbeta med eller utmana på olika sätt.

*host, host* ... Nä, nu är det f-n dags att dra härifrån!


Några frågor som man ställer sig är dels hur själva spelupplevelsen kommer att bli och om Civilization Beyond Earth eventuellt kommer att "fördummas"?
  • Vad det gäller spelupplevelsen så kommer det att vara turordningsbaserat. Allt annat vore nog otänkbart. Men kommer man att spela på en karta som består av endast en värld (precis som i tidigare Civ-titlar då man självfallet bara har haft moder jord att spela på) eller kommer man att kunna tävla mot helt andra världar? Kommer man att kunna kolonisera mer än en planet? Med andra ord: Blir det rymdkrig och andra utmaningar mellan olika planeter också? De bilder (screenshots - klicka på screenshots på sidan om bilderna inte visas) som hittills har dykt upp tyder på att det blir ungefär som tidigare, men tiden får utvisa om det tillkommer annat.
  • Sen vad det gäller risken för fördumning så vågar jag nog påstå att de allra allra flesta som uppskattar Civilization gör det till stor del på grund av komplexiteten och de många valmöjligheterna i allt från hur en civilisation ska byggas upp och hur den ska administeras till hur krig, försvar, diplomati, spioneri, kultur och vetenskap ska gestalta sig. Risken är att Firaxis kanske "fördummar" eller förenklar spelet en hel del för att locka till sig nya användare? En som tar upp den här risken är Top Hats and Champagne i YouTube-videon på
    http://youtu.be/pmWD12kc5FU (uppspelningen börjar på 5:58).

Så... till den sista frågan som för min del är en smula oroande:
Kommer min dator att klara systemkraven? Nå, det återstår att se. Men som det är just nu så klarar jag, med en relativt liten marginal dock, av systemkraven för Civilization V (inklusive expansionen Brave New World) och därför finns definitivt risken att jag kanske måste uppgradera om jag vill kunna spela Beyond Earth när det släpps.

Länkar:
Officiell hemsida - http://civilization.com/
Artikel på Gamespot - http://www.gamespot.com/articles/.../
Announcement Trailer på YouTube:

(Den här videon publicerades den 12 april.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar