onsdag 21 oktober 2015

Fallet Aaron Swartz

Aaron Swartz var ingen kriminell som rånade, sålde droger eller vapen, slog ner människor på gatan, stal pengar eller bedrog och ägnade sig år utpressning. Nej, Aaron Swartz var en idealist som levde efter en princip om att offentlig information ska vara fri. Men i och med att han inte bara tyckte så utan även gjorde något åt saken i praktiken blev han en måltavla för starka ekonomiska intressen som med statens hjälp såg till att bringa honom på fall. Myndigheterna sökte och fann lagrum för att åtala honom för en mängd olika brott och till slut tog denna häxjakt sin tribut på honom.

Här länkar jag till en mycket bra, gripande och viktig dokumentär om en man som inte försökte sko sig själv ekonomiskt på något vis utan snarare tvärt om. Han levde efter de principer han hade. En livsfarlig kombination skulle det visa sig. Särskilt när staten, myndigheter och olika ekonomiska intressen bestämmer sig för att statuera ett exempel och väljer att krossa en liten människa som hyser idéer och ideal som en del tycker är "subversiva".

Dokumentären (som tyvärr inte är svensktextad) handlar förvisso om USA och amerikansk lagstiftning och rättspraxis. Men det skulle lika gärna kunna vara här, eller vilket land som helst.



Jag har för mig att den här dokumentären har visats på svensk teve vid något tillfälle. Det är åtminstone en svag känsla jag har. Men om så inte är fallet eller om du av någon annan anledning inte har sett den tidigare så uppmanar jag dig att se den nu.

Direktlänk till videon på YouTube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar