lördag 16 maj 2009

Änglar och demoner slaktad

(Lite mer än en vecka sen.. Men i alla fall... Ännywäjj..)

Så har då Hollywood gjort det igen. De har åter igen slaktat en rätt bra och spännande bok för att få filmen så "bred" som möjligt. Med Ron Howards filmatisering av Dan Browns Änglar och demoner får man sig till livs en rätt medioker standardactionrulle där i princip allt som kan verka utmanande (på riktigt så att säga) mot religion och kyrklighet.

Utöver det så är det rätt mycket som inte finns med i filmen om man jämför med boken. Storslagenheten i konflikten mellan Illuminati och den katolska kyrkan är i princip helt borta, och därmed även mycket som skulle kunna referera till dagens högst verkliga konflikt mellan vetenskap och religion även om denna i verkligheten främst uttrycks mellan amerikansk kristen fundamentalistisk fascism och modern vetenskap.

Mycket annat är också stympat och borttaget i filmen, men för att inte spoiliera någons eventuella upplevelse av filmen på egen hand väljer jag att inte gå igenom hela listan här. En hundring fattigare är jag dock i vilket fall som helst och det är en förlust som känns i det här fallet!

/ sEt#

4 kommentarer:

  1. Konstigt att du tycker att filmen är dålig. Med Tom Hanks och Stellan av några av skådespelarna i en stor film som denna och Ron Howart som regissör. Jag undrar om du som läsare av boken kanske inte kör lite väl mycket boktycke.Kan Du nämna någon bok som blivit bättre på film?
    Du kanske skulle försöka skilja mellan bok och film. Film kommer alltid vara en snabb underhållning och boken den mer privata som du kan återuppta när lusten faller på.. Vad jag försöker säga är om du läst en bok ska du undvika se en film om just den boken som du har läst, om du inte kan lära dig att se saker på olika vis. jag tror att en regissören för filmen är nöjd och att han berättar storyn efter hur han har tolkat boken.

    SvaraRadera
  2. Tack för synpunkterna, "anonym"!

    Ibland kan filmer baserade på böcker bli rätt så bra. Jag tänker främst på två stycken. Sagan om ringen-trilogin som följer böckerna rätt så bra; kanske inte vad det gäller precis alla detaljer men i alla fall med böckernas tema och hela den känsla och vision (?) man fick när man läste dem.

    Den andra filmen jag tänker på är The Naked Lunch av David Cronenberg efter boken med samma namn (Den nakna lunchen) av William S. Burroughs. Denna film skiljer sig dock så pass mycket från förlagan att man nästan kan säga att filmen är ett verk för sig och bara lite löst (?) baseras på Burroughs roman.

    Vad det gäller Änglar och demoner tycker jag dock att det verkar ha varit alldeles för mycket marknads-tänkande och marknadsundersökningar bakom hela produktionen, och det är därför jag är upprörd (även om jag inte borde vara så himla förvånad).. Ron Howard må vara nöjd? Tom Hanks må vara nöjd? F-n. Till och med Dan Brown själv må vara nöjd, i egenskap av författare och dessutom medproducent till filmen?

    - Jag är det då i alla fall icke!

    Men du har nog helt rätt i att man kanske bör undvika filmatiseringar av böcker som man tycker är bra, åtminstone om de producerats av "Hollywood", på det att man icke må bli upprörd! ;) Men i verkligheten, om man säger som så, är man ju alldeles för nyfiken för att låta bli.

    SvaraRadera
  3. Om du ska se någon film i helgen bör du nog se Taken med Liam Nesson..

    SvaraRadera
  4. Nä. Nästa film, på bio i alla fall, blir nog Terminator - Salvation. Bara det faktum att Nine Inch Nails är med i soundtracket till åtminstone trailern (http://www.youtube.com/watch?v=pcg5t0mT8V4) gör ju att jag liksom bara måste (?) se den.

    / sEt#

    SvaraRadera