söndag 31 maj 2009

Gratis musik KAN vara lönsamt!!

I dessa dagar av pissförbannade skivbolag och av juristorganisationer som ser feta arvoden regna ner över dem som manna från himmelen finns det andra vägar att gå. Man kan göra som mitt favvoband (Nine Inch Nails) och min favvoartist (Trent Reznor - mannen som är NIИ) och skapa sig en ny och tydligen rätt lönsam affärsmodell.


"Ja, men", säger vän av ordning och kapitalets lakejer (nyttiga idioter eller ej), "fildelningen tar ju alla våra pengar! Vi kan inte konkurrera med gratis. Fildelningen kommer att bli musikens död."

Tillåt mig replikera: Radion blev en gång i tiden den levande musikens död. Televisionen gjorde att folk slutade gå på bio. Kassetter som folk kunde spela in sina kompisars vinylskivor på gjorde så klart att all skivindustri gick på knäna. När VHS-videon kom så dog filmindustrin helt och hållet eftersom folk nu till och med kunde spela in filmer de såg på teve, hyra eller köpa de filmer som de ville istället för att gå på bio. Sedan kom Internet (denna styggelse) och i kombination med olika former av lagringsmedia som hårddiskar, brännbara CD- och DVD-skivor och mp3-spelare med gigantiska lagringskapaciteter så finns det ju inga som helst möjligheter att tjäna pengar på att skapa musik, göra filmer, tillverka datorprogram och spel eller ens på att skriva böcker...

Det är klart som f-n att inget av detta stämmer!

Givetvis kan man inte konkurrera med gratis! Det förstår jag mycket väl. Men man kan konkurrera med gratis i form av mervärde, och detta mervärde kan i princip vara vad som helst. Bara kartongen som datorspel levereras med (om man inte köper via nerladdning) är i sig ett mervärde, dock kanske inte särskilt tilltalande. Bara den tryckta manualen till ett komplicerat datorprogram och/eller eventuell support är i sig ett mervärde. Och när det gäller musik är helt enkelt den fysiska skivan i sig ett mervärde.

När det gäller musik så finns det t ex samlare. Det finns även så kallade fans. Och vad samlare och fans vill ha är inte mp3or på en hårddisk. Man vill ha något att visa upp för polarna, något som man kan skryta med, någon sorts "statusprylar" eller så vill man helt enkelt bara stödja sina favoritartister!

Det som de stora skivbolagen inte har förstått och som de nu i de allra flesta fall vägrar att förstå eftersom de en gång inte har förstått det, och nu närmast av prestigeskäl börjat attackera sina egna kunder, är att skivbolagens egna vinstintressen INTE är vad man kan kalla för mervärde!

Att en viss form av affärsmodell går i graven har hänt för i historien! Det är bara att inse, och ibland kan man väl kanske till och med beklaga att så sker, men det är definitivt inget att gråta krokodiltårar över!

Åter till Trent Reznor och hans Nine Inch Nails då.. I ett föredrag (på engelska) förklarar Michael Masnick hur Trent Reznor fortsätter att tjäna pengar på sin musik (se Youtubeklipp nedan) trots att han själv medvetet släpper den gratis för vem som helst att ladda ner. Trent Reznor konkurrerar med gratis och vinner! Det skivbolag nu måste lära sig är att göra som Trent Reznor och tänka mer på sina kunder än på bara den eventuella monetära vinst man kan göra på dem.


Se Youtubeklippet med Michael Masnick här:

Direktlänk till sidan på Youtube är annars:
http://www.youtube.com/watch?v=Njuo1puB1lg


Relaterat till den här frågan, och mycket intressanta, är även vissa av svaren i en intervju med Trent Reznor som finns på Youtube:

Direktlänk till intervjun med Trent Reznor på Youtube är:
http://www.youtube.com/watch?v=PBxhxVIiwaA


Vidare finns för den intresserade givetvis mycket mer att ta del av på Nine Inch Nails (och Trent Reznors) webbplats: http://www.nin.com

/ sEt#

PS: En sak som jag glömde nämna i brådrasket är att Trent Reznor ska sluta göra Nine Inch Nails, eller att han gör ett uppehåll i alla fall, men detta har av allt att döma inget med hypotetiskt förlorade intäkter att göra. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar