tisdag 15 december 2009

Jan Guillou dummar sig (igen?)

En person som jag hyser viss respekt för, och som jag tidigare hyst avsevärd respekt för, är journalisten/författaren Jan Guillou. Hans böcker håller ju fortfarande måttet och som journalist har han ibland uträttat mer eller mindre stordåd.. Men....

Nu på senare tid verkar herr Guillou mest ha blivit något av en motvalskärring. Att gå emot nya fenomen och utvecklingen, särskilt på teknologi- och dataområdet verkar mannen ägna sig åt stup i kvarten. Senast jag upprördes var när miljonären och egenintressets Guillou gick emot fildelningsgenerationen (med viss reservation för att det kanske inte finns någon egentlig sådan) i ett rätt misslyckat försök till chat med användare på Aftonbladets sajt (märkligt nog).

Och nu "dummar" han sig igen (edit: angående den s k bloggosfären alltså /edit) genom att gå på som en rätt typisk motvalskärring och häva ur sig en floskel värdig en gammal dront. På frågan, från Alex Schulman i Schulman Show (på webben - var annars?), om han/Guillou inte anser att det finns en "risk att du blir en, nå'nstans, en samtidshatare, en teknikfientlig farbror som inte förstår sig på ungdomen" svarar höge herr'n .... (ca 14:30 in i klippet) att.. "Nej, nej! Du ska se mej köra bil!" ... ? :(

Nämen, ojdå, kära nå'n!? 1950- och början på 60-talet är så inne, juh! Undrar om han/Guillou ens kör på bränslecell, vätgas eller.. öh.. vätesuperoxid? Eller om han verkligen anser att motorburen ungdom är sådär särskilt jätteinne?

Hoppas att han försökte (om än något svårtolkat) gruppera sig inom någon sorts generation X.

mvh sEt# P.


PS: Jodå, förresten! Jag har skakat hand med herr Guillou, fått honom att signera (glatt och frivilligt hoppas jag?) ett koppel av böcker tillägnade eder undertecknad, och jag har bevistat en (av mig högt uppskattad) föreläsning med honom i Lund för många år sedan. Så var det sagt.. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar