onsdag 13 april 2016

Uppgradera datorn 2.0 - bygget

Nu är den nya datorn klar sen ungefär en vecka tillbaka och det är en klar skillnad mot min tidigare (se sista bilden i det här blogginlägget), både vad det gäller själva monteringen och utseendet men så klart även vad det gäller prestandan. De saker som jag införskaffat nytt var alltså ett datorchassi, processor, moderkort, internminne och processorkylare (se min tidigare bloggpost för detaljer).

Så här såg bygget ut när det precis hade startat. Den enda saken jag monterat in här är mitt gamla nätaggregat.


Nätaggregatet är dock en sak som jag kommer att byta ut mot ett något kraftigare och framför allt tystare framöver. En annan sak som stör mig är att kablarna är i alla möjliga olika färger. Så var det ju förr och det finns en liten poäng i att det är lite lättare att definiera vilken kabel som leder till vilken sorts kontakt. Jag föredrar dock att ha kablarna helt i svart, helst.

Efter ett litet tag hade jag även monterat in min primära hårddisk (en 500 GB som blir systemdisk tills dess att jag uppgraderar till en SSD istället), en DVD-brännare samt en extra 140 mm fläkt i chassits framkant. Och så plockade jag bort den extra lagringsburen tills dess att jag behöver den. Det öppnar dessutom upp för ett bättre luftflöde genom chassit.


Den extra fläkten fram syns dock inte på den här bilden. Fördelen med den är dock att den suger in mer luft i chassit, kyler komponenterna bättre samt att den definitivt ser till att skapa ett övertryck av luft inne i lådan vilket innebär att damm inte sugs in från de ventilationshål som inte har dammfilter, som t ex främst på baksidan. Annars har det här chassit riktigt bra och lättåtkomliga dammfilter, något som min gamla dator saknade helt och hållet.

Därefter påbörjade jag monteringen av själva komponenterna på moderkortet. Här saknas det dock fotografier eftersom det är lite pilligt så att säga, kräver lite noggrannhet och dessutom kräver lite säkerhetstänk så att man inte råkar skada några komponenter med t ex statisk elektricitet. Slutresultatet blev dock som på bilden här. (Den nya till vänster och den gamla till höger.)


Det jag kan säga om monteringen i stort att det var hur enkelt som helst bara man är lite noggrann alltså... förutom vad det gäller fästet till processorkylaren. Plåten som sitter på baksidan av moderkortet och som alltså ska hålla fast kylaren var minst sagt knepig att få dit. Inte så mycket för att man är tvungen att greppa från båda sidorna av moderkortet utan framför allt för att det var svårt att få igenom skruvarna. Antingen är det jag som missade något eller så är det helt enkelt så att man få trycka som fanken för att få igenom dem, igenom bakplåten alltså. Det gick (så klart) men det var inte lätt och jag blev faktiskt lite orolig för att skada själva moderkortet.

Processorn var i princip bara till att lägga dit och spänna åt armen som låser fast den. Jag hade dock lite huvudbry angående hur mycket kylpasta jag skulle använda och hur jag egentligen skulle applicera den. Men efter att ha kollat lite på nätet (som jag hade gjort i förväg) så använde jag ett litet kryss och med en mängd som motsvarar en ärta ungefär.

I övrigt var det bara att trycka dit internminnena, grafikkortet och att sätt i alla kontakterna. Inga problem över huvud taget med det.


Slutresultatet då?
Jag är helt klart nöjd. Det enda som stör mig (något) är de där färgade kablarna från nätaggregatet. Å andra sidan så har jag inget fönster i chassit så det spelar ju föga roll (än så länge). Jämför jag sedan med min gamla dator (till höger) så ser man ju direkt hur mycket bättre möjligheterna för snygg och bra kabeldragning är nu för tiden. Jag är även mycket nöjd med prestandan. Nu spelar jag t ex det relativt processortunga Civilization V utan några som helst problem när det kommer till stora kartor och många civilisationer (eller ledare). Bild- och fotoredigering är också något som jag märker stooor skillnad på. Videoredigering har jag inte pysslat med än så länge, men det bör vara samma sak där.


Edit (2017-09-11):
Det var ett tag sen, snart ett år sedan, som jag uppgraderade vidare och en sak som omedelbart förbättrade min dator något oooerhört var att sätta i en SSD som systemdisk. Start och laddningstider är klart snabbare jämfört med när jag bara hade en vanlig gammal mekanisk hårddisk. Särskilt tydligt märks förbättringen när jag startar upp datorn från helt avstängt läge. När det gäller SSD så valde jag en Samsung 850 EVO på 250 GB. För lagring av filer och sådant så har jag två "gamla" mekaniska.. Vidare så är nätaggregatet utbytt på grund av att mitt tidigare börjat låta en hel del och förmodligen höll på att klappa ihop så att säga. I det här fallet valde jag att sätta i ett EVGA Supernova G2 på 750 W. Det bör ju liksom hålla ett tag. Ett klart plus är också att alla strömkablar är svarta vilket ser bra mycket bättre ut i och med att jag numera också har en sidopanel med fönster på chassit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar