måndag 23 augusti 2010

Webbutveckling – del 7

Tja. Nu börjar det som sagt hända en del saker även om hemsidan inte är riktigt färdig för lansering ännu. Det är dock inte så långt kvar känns det som. :)
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg om det här hemsidesprojektet så har vi nu hyrt in oss på ett webbhotell. Valet föll på Surftown i och med att de just nu kör en sommarkampanj där man hyr in sig i deras mediumvariant för endast 10 kr per månad. Denna mediumvariant, som de själva kallar Advancedpaket, innebär 20 GB utrymme, att man kan ha 10 domäner (en domän fixar man vid registreringen), obegränsat antal e-postadresser, 50 GB trafik per månad, obegränsat antal subdomäner och domänalias, obegränsat antal FTP-konton och avancerad kontrollpanel. I och med att vi, eller egentligen jag, valde att placera oss på en Linuxserver så ingår även t ex PHP 4 eller 5, obegränsat antal MySQL-databaser, möjlighet att använda egna CGI-skript och något som man kallar 1-Click Toolbox vilket ska göra det lätt att installera applikationer som t ex WordPressblogg, diskussionsforum och liknande.
Jag har nu puttat ut alla filerna till detta hotellutrymme och fått domännamnet att peka rätt vilket inte var något man behövde rådbråka sig själv med alls i och för sig. Detta främst för att börja testa funktioner och annat som måste fungera vid lanseringen men även för att helt enkelt se hur hela hemsidan kommer att fungera och se ut i praktiken. Sedan upprättade jag två e-postadresser, en för brorsan Niklas, som ju kommer att driva det här "företaget", och en för mig själv som webbmästare.*
Men sedan, när det blev dags att få till ett fungerande formulär som skickar meddelande till i första hand Niklas e-postadress, så stötte jag på en del problem. För att styra hur informationen från formuläret ska skickas tog jag hjälp av den mycket informativa och bra sajten www.webdesignskolan.se och ett CGI-skript som de rekommenderar (nms FormMail som är baserat på ett FormMail-skript av Matt Wright). Till slut lyckades jag få till det så att själva skriptet fungerar och skickar innehållet till våra e-postadresser. Men teckenkodningen var helt uppåt väggarna så våra svenska å, ä och ö visades med näst intill oläsbara koder. Jag kontaktade supporten på Surftown men de kunde inte hjälpa mig särskilt mycket. De hänvisade till att detta mera handlar om rena programmerings-kunskaper snarare än om deras hostingtjänst. Jag hade dock på känn att jag kanske borde backa tillbaka till att använda den lite "äldre" teckenkodningen (eller charsetet) iso-8859-1 istället för vad jag tror är det lite modernare utf-8. Så när jag väl angett att charset ska vara iso-8859-1 på alla htmlsidorna och i CGI-skriptet istället för utf-8 så fungerar det precis som det är tänkt! :) Och därefter återstod helt enkelt bara att finslipa kodningen så att e-postmeddelandena blir både överskådliga och lätta att behandla vidare.
Innan webbtjänsten kommer att lanseras återstår det i princip bara lite finlir med den grafiska designen, att lägga till lite bra metainformation för nätets dominerande sökmotorer och lite egna kommentarer i koden, samt att börja fundera på hur sjutton man egentligen ska marknadsföra det hela på bästa sätt. (?)
Sedan vill man ju framöver såklart även få in beställningar och liknande automatiskt i en databas (och det blir nog en MySQL-databas av allt att döma) så att man får ett bra kundregister och en relaterad tabell med genomförda beställningar. Detta är dock något som jag lägger lite mera framför mig så att säga.
Den stora frågan just nu är dock om man ska använda sig av någon form av Captcha i formuläret eller om man kanske kan förhindra spam på något bättre och förhoppningsvis lite enklare vis?

*) Webbmästare? Nå, det är nog till att ta i en smula. Men det är i vilket fall som helst ganska roligt, det här med att arbeta med webben och sånt. Och vem vet? Med tiden kanske man till och med får en viss rätt att kalla sig webmaster… Förvisso outbildad men åtminstone som en glad amatör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar