torsdag 18 februari 2016

Windows 10

Igår uppgraderade jag, efter en del tidigare tvekan, min dator till Windows 10. Nu är det nämligen inte så himla länge kvar förrän möjligheten att uppgradera gratis löper ut (i sommar).



Jag uppgraderade från Windows 7 och jag måste säga att allt faktiskt flyter på betydligt bättre än jag kunde förvänta mig. I princip har det än så länge bara varit två grejor som det uppstod lite frågetecken kring för min del. Det ena var att AMD's Radeoninställningar ville att jag skulle slå på de olika alternativen för videokvalitet. Men detta hände före det att jag uppdaterade drivrutinspaketet vilket jag förmodligen egentligen borde ha gjort först eftersom versionen jag hade tydligen inte var så bra anpassad för just Windows 10. Det andra "problemet" jag hade var att Realteks program för nätverksdiagnostik inaktiverades för att det inte var kompatibelt, så det avinstallerade jag lite senare helt och hållet.

Annars kan jag faktiskt inte klaga på något, än så länge, vad det gäller Windows 10. Man får så klart vänja sig vid att funktioner och annat inte ligger där de brukar, men det är bara en vanesak. Det enda som finns att irritera sig på är att den personliga integriteten inte är den allra högsta precis. Microsoft vill så klart veta vad man gör och annat sådant, under premissen att de vill ge en så bra upplevelse som möjligt och kunna leverera relevant "innehåll", men vi som är lite paranoida (?) av oss behöver göra en hel del inställningar och så att säga tweaka systemet en del. En mycket bra guide för detta finns på YouTube.


Edit 2016-02-20:
Efter att ha använt operativet några dagar nu så måste jag säga att det som förr kallades språkfältet, numera indataindikatorn, inte var så lätt att bli av med ifrån systemfältet (nere vid klockan). Hur många gånger jag än slog av den i inställningarna så var den tillbaka efter att jag hade startat om datorn. Men till slut, med hjälp av den här guiden, så gick det i alla fall... Och så skulle jag gärna vilja ha en bra funktion för att ta backup på startmenyns tile-panel (högerdelen så att säga) för framtida ominstallationer, eller om något skulle gå sönder så att de inte visas som de ska.


Edit 2016-02-28:
Well, alltså. Lite sneaky funktioner om man inte ser upp.
Jag tänkte prova appen RemindMe for Windows och skulle alltså hämta den via Store. Problemet, om man nu ska kalla det för ett problem, är att Store inte vill tillåta en att hämta och installera nya appar utan att logga in, så... Jag använde då mitt urgamla och sällan använda live.se-konto (alltså ett Microsoftkonto). Men innan jag skulle klicka för att logga in blev jag varse om att Microsoft ville ha lösenordet till mitt lokala konto, alltså mitt vanliga lösenord för att logga in på min användarprofil på datorn... I helvete heller tänkte jag! Men så såg jag, lite finstilt, att man naturligtvis kan välja att använda sitt live.se-konto för att bara logga in på Store... *puh*

Dessutom har jag irriterat mig en del på att (åtminstone) två mappar har ockuperat min annars så fina och prydliga mapp för Bilder. Det handlar om Kamerabilder (Camera Roll) och Sparade bilder (Saved Pictures) som, vad jag har förstått, skapas av appen OneDrive, eller möjligen av appen Kamera. Eftersom jag inte vill ha de två mapparna och inte kommer att använda dem så ville jag naturligtvis få bort dem. Lättare sagt än gjort har det dock visat sig. Om jag helt sonika bara raderar dem så dröjer det inte alls länge förrän de ligger där igen. Så efter att ha sökt efter lite information på Internet har jag, tills vidare åtminstone, valt den banala och mycket enkla lösningen att helt enkelt dölja dem. Eftersom jag normalt har inställningen i Utforskaren att inte visa dolda filer så slipper jag i alla fall se dem, och störa mig på dem. Att välja en mer permanent och riktig lösning har visat sig inte vara så lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar